Zwijnaarde3

 

CULTUURREIS NAAR

MADRID - AVILA - SALAMANCA - TOLEDO

 

Want alle reizen zijn benaderingen

van iets onzegbaar liefs dat in de bocht

halfweegs het leven, als de dierste dingen,

verscholen blijft en tevergeefs gezocht.

 

Men leert aandachtig zijn voor wat

ingetogen bloeit en bestaat

en zeer gelukkig zijn,

gelijk een bloemtros die met open ogen

te beven hangt tegen het raamkozijn.

Uit: Anton van Wilderode, ‘Het land der Mensen’

 

Zondag 9 september - maandag 10 september en dinsdagvoormiddag 11 september: Madrid

 

Per vliegtuig naar Madrid.

Vlucht Brussel-Madrid: SN3721 - 9.25 uur – 11.50 uur.

 

Van de vlieghaven Madrid Barajas brengt een bus ons naar het hotel Moderno, gelegen vlak bij de Puerta del Sol, het centrum van de stad. Wij logeren er twee nachten.

 

Madrid is gelegen op de Meseta, een hoogvlakte met in het Noorden de sierra de Guadarrama. Pas onder de heerschappij van de Arabieren krijgt ‘Majerit’ een zeker belang (9de eeuw). Tijdens de Reconquista verovert Alfonso VI het Alcázar in 1083. De Katholieke Koningen, Isabella van Castilië en Ferdinand van Aragon, verblijven er soms. Carlos Quinto herbouwt het Alcázar (burcht) en zijn zoon Filips II verplaatst het hof van Toledo naar Madrid. De stad kent een grote bloei onder de laatste Habsburgers, Filips III en Filips IV (eind 16de - 17de eeuw). De Plaza Mayor wordt het centrum van de stad. Een groot aantal kerken en kloosters wordt gebouwd. Deze periode is een bloeitijd voor kunsten en letteren.

 

Wanneer Karel II in 1700 kinderloos sterft, volgt de Successieoorlog. Uiteindelijk komt de troon aan  Filips van Anjou, die opvolgt als Filips V. Hij was de kleinzoon van de zus van Karel II, Maria-Theresia, en van Lodewijk XIV. Zo komt de troon van Spanje aan de Bourbons. Onder de Bourbons in de 18de eeuw kent Madrid een grote uitbreiding en een nieuwe urbanisatie, die de aanblik van de stad sterk veranderen. Een groot aantal nieuwe gebouwen verrijst in de stad, o.a. het Koninklijk Paleis, het Prado, de Puerta de Alcalá.

Bij het begin van de 19de eeuw raakt Spanje verwikkeld in een oorlog met Frankrijk onder Napoleon. De bevolking van Madrid komt in opstand voor de onafhankelijkheid (1808 – 1814). 2 mei 1808 betekent een verschrikkelijke dag. In de 19de eeuw breidt Madrid opnieuw uit door het ontstaan van nieuwe wijken en grote lanen. Deze uitbreiding zet zich door aan het begin van de 20ste eeuw met de aanleg van o.a. de Gran Via, een van de grote verkeersaders in het centrum van Madrid.

 

Tijdens ons verblijf maken wij kennis met verschillende wijken van de stad en een aantal rijke kunstcollecties in de musea: het Museo Thyssen-Bornemisza, het Museo Reina Sofa en het Prado. Deze musea zijn gelegen aan of vlak bij de Paseo del Prado.

 

De Paseo del Prado is een lange laan met bomen, die loopt van de Plaza de la Cibeles met de fontein van de godin Cybele over de Plaza Canovas del Castillo met de fontein van Neptunus naar de Plaza del Emperador Carlos V met de fontein van Apollo. Oorspronkelijk lag op de plek van de boulevard een grasveld rond het klooster van San Jeronimo el Real. In de middeleeuwen lag hier de stadsgrens van Madrid.

 

Op zondagnamiddag bezoeken wij het Museo Thyssen-Bornemisza aan de Paseo del Prado, gelegen in het 19de eeuwse Villahermosapaleis. Het museum bevat de imposante collectie van baron Hans Thyssen-Bornemisza (1921 – 2002), wiens vader Heinrich Thyssen-Bornemisza (1875 – 1947) met de collectie begon.  Grootvader August Thyssen was de oprichter van een grote staal- en ijzerfabriek. De collectie is een van de grootste privécollecties ter wereld. Zij omvat kunstwerken vanaf de 12de eeuw tot de moderne tijd. Om de collectie te bezoeken is het aangewezen op de bovenste verdieping te beginnen en verder af te dalen. Bovendien biedt de collectie een unieke gelegenheid om de evolutie in de West-Europese kunst te volgen doorheen de eeuwen en in verschillende landen.

 

Maandagvoormiddag staat het Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofa op het programma. Het ligt aan de Calle Santa Isabel, vlak bij de Plaza del Emperador Carlos V en het station Atocha. Het gebouw was in oorsprong een 18de-eeuws ziekenhuis San Carlos.  In 1986 werd het een centrum voor moderne en hedendaagse kunst. De Franse architect Jean Nouvel deed een aantal moderne aanpassingen aan het gebouw. De collectie bestaat hoofdzakelijk uit werken van Spaanse kunstenaars vanaf het einde van de 19de eeuw tot na de Tweede Wereldoorlog. Al is het moeilijk de kunstenaars van deze periode onder te brengen in één bepaalde richting, zijn verschillende richtingen vertegenwoordigd als het kubisme, de dada-kunst, het surrealisme, het realisme en het hyperrealisme. Grote namen zijn vertegenwoordigd: Juán Gris, Joán Miró, Pablo Picasso, Julio González, Pablo Gargallo, Salvador Dal; uit de periode 1940 – 1980: Eduardo Chillida, Anton Tápies, Antonio López Garca. Bovendien wordt de invloed van de politieke evolutie sterk benadrukt, met als hoogtepunt de ‘Guernica’ van Picasso uit 1937 als grote blikvanger. Na het bombardement op Guernica maakte Picasso dit monumentale werk, dat in zwart en wit de verschrikkingen van de oorlog op een magistrale manier weergeeft. Naast deze collectie worden ook werken van internationale kunstenaars gepresenteerd.

 

Na het middagmaal op zondag maken wij een wandeling in het oude Madrid rond de Plaza Mayor, tussen de Puerta del Sol en de Catedral Santa Mara de la Almudena.

De Puerta del Sol is het centrum bij uitstek van Madrid, dat in zijn huidige vorm werd aangelegd in de 19de eeuw. In de 15de eeuw lag hier de oostelijke toegangspoort tot de stad. Een standbeeld symboliseert het wapen van Madrid: ’El oso y madroňo’, de ‘beer en de aardbeiboom’, waarvan de symboliek teruggaat op 1222. Het plein wordt gedomineerd door het Correosgebouw, het oude postgebouw met klok.

 

Rond de Plaza Mayor verwijzen kronkelende straten en gebouwen naar het oude Madrid. Later, onder Filips III (1598-1621), ontwikkelde zich hier de nieuwe stad van de Habsburgers.  Zijn standbeeld domineert de Plaza Mayor, die nog steeds een gezellig trefpunt is voor Madrilenen en toeristen. Wij gaan op ontdekking van een brok geschiedenis doorheen de eeuwen langs pleinen en interessante gebouwen: de basiliek San Miguel, la Plaza de la Villa, la Plazuela del Cordón, la Plazuela de San Javier, la Plaza de la Paja.

 

Dinsdagmorgen 11 september brengt ons naar het Museo del Prado. Het Prado herbergt een van de meest befaamde kunstcollecties ter wereld. Het gebouw dateert van de periode van Karel III van de Bourbons (tweede helft van de 18de eeuw). Na de onafhankelijkheidsoorlog tegen Frankrijk (begin 19de eeuw) bestemt Ferdinand VII het gebouw als museum voor de kunstwerken van de Habsburgers en de Bourbons. De verzamelingen van de Katholieke Koningen, van keizer Karel en van Filips II, werden er ook in samengebracht.

 

Allereerst is in het Prado de evolutie te volgen van de Spaanse schilderkunst van de 15de tot de 19de eeuw. Uit de 16de eeuw vinden wij meesterwerken van El Greco, Ribera, Zurbarán, Murillo, Velásquez. In de 18de – 19de eeuw domineert het genie Goya.  Joaquin Sorolla (1863-1923), een van de meest waardevolle kunstenaars uit het impressionisme mag niet ontbreken. Het Prado bezit tevens een uitmuntende rij werken uit de Vlaamse  en Noord-Nederlandse schilderkunst. De Kruisafneming van Christus door Rogier Van der Weyden is alleen reeds een bezoek aan het Prado waard. Verder zijn vertegenwoordigd: Memling, Bosch, Bruegel de Oude, Rubens, Van Dyck en Jordaens. Belangrijke namen uit de Italiaanse renaissance, Angelico, Botticelli, Raphaël, de Venetianen Titiaan, Veronese en Tintoretto, verdienen grote aandacht zonder Dürer en Rembrandt te vergeten. Er moet dus een verantwoorde keuze gemaakt worden.

 

 

Plaza Mayor

Prado

Stadhuis

Puerta del Sol

Metropolis

Plaza mayor toegang

 

 

Picasso: Guernica

Sorolla: Moeder

Sorolla: Saltando a la comba

Gauguin: Mata Mua

Rembrandt: Zelfportret

Fra Angelico: Maria Boodschap

van der Weyden: Kruisafneming

Goya: Fusillade

Velázques: Las Meninas

Bosch: Hooiwagen

Rubens: Boerendans

Chillida: Geest van vogels

Goya: Maya

Dali: Meisje voor raam

Miro: Rode vlek

Gargallo: Profeet

Lopez Garcia: Madrid

Velazques: Infante Margarita

 

 

 

 

Dinsdagnamiddag 11 september

 

In het Prado gebruiken wij een vrij middagmaal. Na eventueel nog een blik op een of ander deel van de Pradocollectie staat een bus ter onzer beschikking om ons naar Avila te brengen.

 

Eerst maken wij nog een rondrit in Madrid langs de Plaza de l’Oriente, de Catedral de la Almudena, het Koninklijk Paleis, de Plaza de Espaňa om verder te rijden naar El Escorial.

 

El Escorial, el Monastero de San Lorenzo el Escorial, is heel indrukwekkend, gelegen tegen de flank van de sierra de Guadarrama op een 60-tal km van Madrid.  De aanblik van het complex is fascinerend. El Escorial werd gebouwd in opdracht van Filips II, die regeerde van 1556 tot 1598. De opdracht verwijst naar de overwinning van Filips II op de Fransen in Saint-Quentin op 10 augustus 1557, het feest van de heilige Laurentius. Hij voorziet het als klooster, dat hij geeft aan de hiëronymieten, als residentieel paleis en als pantheon. Filips II had een eigen visie op de stijl van het gebouw. De belangrijkste architect was Juan de Herrera, die in Spanje de strenge stijl van het classicisme vertegenwoordigt in de geest van de Contrareformatie: majestatische geometrie, gestrengheid en grootsheid, die nog onderlijnd wordt door de kleur van de grijze graniet. Enkel de hoektorens doorbreken de strakheid van de gevels. Filips II stierf hier in 1598. In de koninklijke appartementen leefden Habsburgers en later ook Bourbons, o.a. Karel III en Karel IV.

 

Ook de kerk van het Escorial biedt een strenge aanblik. Het plan met een Grieks kruis van de architect Herrera gaat terug op de Sint-Pieterskerk in Rome. Ook het retabel is van zijn hand. Aan weerskanten bevinden zich de mausolea van Karel V en Filips II met hun familie. In het pantheon onder het koor van de kerk liggen, op enkele uitzonderingen na, alle koningen van Spanje begraven.

 

 

El Escorial

El Escorial

 

De Valle de los Cados herinnert aan de slachtoffers van de burgeroorlog (1936-1939) onder dictator Franco (1892-1975). Van 1940 tot 1959 werd er gewerkt aan de aanleg van deze plek ter ere van de slachtoffers van deze dramatische periode. Een immense zuilengalerij met bovenaan een piëta leidt naar de kerk, die in de rotsen werd uitgehouwen. De tocht gaat verder naar Avila, waar wij drie nachten logeren in het hotel Cuatro Postes.

 

 

Woensdag 12 september

 

Avila ontdekken is wonderbaar. Vanuit ons hotel ‘Cuatro Postes’ hebben wij een uniek zicht op de stad, waarvan de muren met poorten en torens dateren uit de 11de en 12de eeuw. Heel wat bezienswaardigheden, kerken, kloosters en paleizen, liggen binnen de stadsmuren. Heel de stad ademt de geest van de grote heilige die er leefde. In 2015 werd de 500ste verjaardag herdacht van de geboorte van de H. Theresia van Avila – Teresa de Ahumada y Cepeda (1515-1582), die de Karmel hervormde en een grondige religieuze vernieuwing op gang bracht. Vanuit haar inspiratie stichtte zij veel kloosters in Spanje en daarbuiten. 

 

Zij onderhield een vruchtbare vriendschap met de heilige Johannes van het Kruis en schreef een heel aantal werken, o.a. Libro de la Vida (Boek van mijn leven), Camino de perfección (Weg van de volmaaktheid), Moradas del castillo interior (Innerlijke burcht) en Brieven. Plekken die aan de heilige Theresia herinneren zijn: haar geboortehuis, nu Convento de Santa Teresa; het Convento de Nuestra Seňora de Gracia, haar pensionaat; het Convento de la Encarnación, even buiten de muren, waar zij de sluier aannam en overste werd; het Convento de San José o de las Madres, de eerste stichting van Teresa.

 

Dwalen binnen en buiten ‘las murallas’ van Avila is een lust voor oog en geest. In straten en op pleinen verschijnen de typische ‘seigneurshuizen’, o.a. het palacio de los Valderrábanos, de los Polentinos, de los Verdugos, de los Dávila. Vandaar dat Avila wel eens de ‘ciudad de los caballeros’ wordt genoemd.

 

De kathedraal van Avila is met de apsis in de stadsmuren gebouwd en geeft de aanblik van een versterking. Begonnen in de romaanse periode, dateert zij in hoofdzaak uit  de 14de en 15de eeuw. Franse inspiratie speelde hier een rol, o.a. met de figuur van de architect Juan Guas, die het mooie noordportaal ‘de los apostolos’ ontwierp. In het interieur vinden wij een hele rij kunstwerken. Het retabel in de apsis is van de hand van Pedro Berruguete en Jean de Bourgogne, kunstenaars uit de renaissance. Het ‘trascoro’, afsluiting van het koor, heeft een prachtige beeldenversiering in ‘platerescostijl’. De platerescostijl is de eerste stijl in de Spaanse renaissance, die verwijst naar de edelsmeedkunst, gecombineerd met elementen uit de Italiaanse renaissance.

 

Even buiten de stadsmuren bezoeken wij de basiliek van San Vicente, die gebouwd werd op de plek van het martelaarschap van Sint-Vincentius en zijn zussen Sabina en Cristeta in de 4de eeuw. Deze innige kerk is een juweel van romaanse kunst. De beelden van het westelijk portaal ademen de finesse en de waardigheid van de romaanse inspiratie. Eenzelfde verfijning spreekt uit de beelden van de tombe van de martelaren.

 

Het Monastero de Santo Tomás brengt ons in een klooster van de 15de eeuw, waar ook de Katholieke Koningen, Isabella van Castilië en Ferdinand van Aragon, (1474-1516) soms resideerden. De infant Don Juan, zoon van Ferdinand en Isabella, ligt hier begraven.Opzij van de kerk vinden wij  drie kloosterpanden, die in hun intimiteit of in hun grootsheid de schoonheid tonen van het begin van de 15de eeuw.

 

Avila

Convento de Santa Teresa

Plaza Mayor

Kathedraal

Kathedraal voorportaal

Klooster Sint-Tomás

Cuatro Postes

Santa Maria

de la Cabeza

Kerk Sint-Petrus

Vestingmuren

Klooster Van San José

Kerk Sint-Tomás

Santa Teresa

San Vicente

San Vicente

Kathedraal

Klooster Sint-Tomás

Kapel Mosén Rubi

 

Donderdag 13 september

 

De weg naar Salamanca voert over Alba de Tormes. Op de top ligt de burcht van de hertogen van Alva. Theresia van Avila stichtte hier een klooster, het ‘Monastero de la Anunciación’ in 1571. Zij werd hier begraven.

 

De geschiedenis van Salamanca gaat terug op de Iberen. De Carthagers onder Hannibal veroverden de stad en nadien de Romeinen. Na die periode lieten de Arabieren er hun invloed gelden, totdat de stad heroverd werd door Alfonso VI in 1085. Haar grootste roem dankt Salamanca aan de oprichting van de universiteit in 1215. Grote beroemheden studeerden en doceerden er. De heilige Johannes van het Kruis werd er opgeleid door de humanist Fray Luis de León. Miguel de Unamuno (1864-1936), befaamde classicus, was er rector van de universiteit.  

 

De bloeiperiode van Salamanca is te situeren aan het einde van de 15de en het begin van de 16de eeuw onder de Katholieke Koningen, Ferdinand van Aragon en Isabella van Castilië. Belangrijke schilders werkten in Salamanca, o.a. Fernando Gallego en Juan de Flandes. De laatgotische stijl floreerde met nog invloeden van de Moorse kunst. Deze periode wordt benoemd als de ‘isabellijnse stijl’. Even later zette de geest van de renaissance zich door. Er ontwikkelde zich een nieuwe stijl, de ‘platerescostijl’, die omwille van de weelderige decoratie zijn naam ontleent aan de edelsmeedkunst. Een schitterend voorbeeld van de isabellijnse stijl treffen wij aan in het ‘Huis van de Schelpen’, de ‘Casa de las Conchas’. De ‘Patio de las Escuelas’ is omgeven door schitterende gebouwen. In alle glorie prijkt het grote ingangsportaal van de universiteit in de typische platerescostijl, rijkelijk versierd en voorzien van pittige details. Wij bezoeken de universiteitslokalen van de Escuelas Mayores en Escuelas Menores, die uitgeven op de patio’s. Het is bovendien zeer interessant deze patio’s uit de 16de eeuw te vergelijken met de imposante gebouwen van het jezuïetencollege, la Clereca, in de barokke stijl van de 17de eeuw.

 

Een tweetal kloosters in Salamanca zijn heel bijzonder: het Convento de las Dueňas en het Convento San Esteban. Zij zijn vlak bij elkaar gelegen. In een nog Moors geïnspireerd paleis uit de 14de eeuw ontstond een klooster onder de naam Convento de Santa Mara voor adellijke dames (las dueňas), dat later werd overgedragen aan dominicanessen. Kerk en klooster werden later gebouwd. Het kloosterpand met zijn prachtige architectuur is een oase van stilte en rust in de stad. Tegenover dit convento is San Esteban al even interessant. Dit dominicanerklooster in hoofdzakelijk platerescostijl bezit in de kerk een werk van José de Churriguera, een van de meest befaamde architecten in de Spaanse barok. Tevens getuigt de kloosteromgang opnieuw van een uiterste finesse en schoonheid.

 

Vanop deze plek, niet ver van de Tormesrivier met nog een Romeinse brug, is het zicht op de kathedralen van Salamanca adembenemend. Het imposante complex omvat twee kathedralen, waarvan de ‘catedral vieja’ teruggaat op de 12de eeuw in een romaanse stijl die karakteristieken vertoont van de stijl in de Poitou en in de Périgord. De lantaarntoren, de Torre del Gallo, is verwant met Saint-Front in Périgueux. De kerk bezit een indrukwekkend altaarretabel uit de renaissance.  Het binnenpand met kapellen en graftomben is ook hier een intieme plek. De kapittelzaal herbergt een klein museum met werk van Fernando Gallego, die schilderde in de traditie van de Vlaamse Primitieven, en van Juan de Flandes. De nieuwe kathedraal, de ‘catedral nueva’, is van latere datum en laat zich lezen in de gotische stijl, de renaissance en de barok, met een rij aan kunstwerken,  o.a. van de gebroeders Churriguera uit de 18de eeuw.

 

Flanerend door de straten van deze kunststad betekent aankomen op de Plaza Mayor een ware revelatie. Hier trilt het hart van de stad, zeker wanneer de inwoners met een vast ritme komen kuieren op het plein. Dit trapeziumvormig plein werd aangelegd in opdracht van Filips V tussen 1729 en 1755 door de gebroeders Churriguera. De gevels pronken met een exuberante decoratie en zo typische medaillons.  Echt een plek om te verpozen en te genieten.

 

Na ons bezoek rijden wij terug naar Avila voor avondmaal en logies.

 

 

 

Huis der Schelpen

Oude Kathedraal

Nieuwe Kathedraal

Patio de las Escuelas

Klooster Dueňas

Universiteit

Plaza Mayor

Klooster San Esteban

Romeinse brug

 

 

Vrijdag 14 september– zaterdag 15 september 

 

Vanuit Avila voert de tocht naar Toledo. Wij logeren in het hotel Maria Cristina.

De stad, helemaal omgeven door stadsmuren, is uitzonderlijk mooi gelegen aan de Taag. Toledo bewaart herinneringen aan zijn bewogen en vrij unieke geschiedenis. Het zijn reminiscenties aan de versmelting van de christelijke, Joodse en Arabische cultuur.

 

Toledo was oorspronkelijk een Romeinse stad, Toletum. In de 6de eeuw, vanaf 554, was Toledo de hoofdstad van het Visigotische rijk. Een aantal concilies zijn hier doorgegaan. In 711 komt Toledo aan het musulmaanse rijk. Een belangrijke datum is 1085, wanneer Alfonso VI bij de Reconquista Toledo verovert en kort daarna er zijn hoofdstad vestigt.

 

Toledo was een smeltkroes van culturen: christenen, Joden en Arabieren. Het is merkwaardig dat de musulmaanse kunst ‘arte mudéjar’ de inspiratie bleef uitmaken van de architectuur bij de bouw van paleizen, synagogen en kerken, o.a. de kerk van San Román, de Sinagoga del Transito, de Santa Maria la Blanca. In Toledo is de mudéjarkunst overal aanwezig. Inderdaad, in de 13de eeuw promootten koning Ferdinand III en Alfonso X de Wijze het samengaan van culturen en de inbreng van Joodse geleerden en vertalers. Wat later keerde het tij en werden Joden uitgezet, mede door een decreet van de Katholieke Koningen.

 

De Katholieke Koningen bouwden het Monasterium San Juan de los Reyes. Trouwens, in die periode ontstond een nieuwe stijl, ‘de isabellijnse stijl’, waarbij de flamboyante gotiek harmonieert met de mudéjarstijl, even voor de renaissance. Karel VI liet het Alcázar opnieuw opbouwen (1538-1651) en resideerde er. Filips II nam in 1561 Madrid als hoofdstad.

 

Het stadsbeeld van Toledo wordt gedomineerd door het Alcázar, waar Keizer Karel resideerde en door de kathedraal, die teruggaat op de 13de eeuw in de stijl van de Franse gotiek. In het imposante interieur vallen meteen op: de Capilla Mayor met een schitterend retabel en daarachter in de apsis (girola) het merkwaardige ‘Transparente’ van Narcisso Tomé, dat een barokke noot plaatst in het gotische geheel. Tal van kunstwerken verdienen de aandacht: het koor met reliëfs en koorgestoelte en de kapittelzaal met werken van Goya. De sacristie is heel bijzonder omwille van de collectie kunstwerken: Titiaan, Van Dyck, Ribera en Velásquez. Wij vinden hier een aantal meesterwerken van El Greco (1541-1614): een rij apostelportretten en vooral ‘El Espolio’, dat getuigt van een heel aparte visie en picturale kracht. Kretenzer van afkomst, werkte hij vooral in Toledo. Van Goya bewonderen wij hier ‘El Prendimiento’, de ‘Gevangenneming van Christus’, een virtuoos en innemend werk.

 

El Greco kwam in 1585 in Toledo wonen. In zijn huis is een museum gevestigd. ‘De begrafenis van el Conde de Orgaz’ (1586) in de kerk van Santo Tomé is een bezoek overwaard. Dit schilderij toont El Greco met een unieke visie en op het toppunt van zijn artistiek kunnen. Hij werd begraven in Santo Domingo el Antiguo, waar vroege werken van hem te zien zijn.

 

Vlakbij Santo Tomé ligt de vroegere Joodse buurt (la judera). De Sinogoga del Transito is een van de twee synagogen die resten van een tiental synagogen die Toledo kende. Het interieur toont een weelde aan mudéjarversieringen. De synagoge werd kerk in 1492 aan het einde van de Reconquista. De Santa Maria la Blanca, die kerk werd in 1405, heeft nog steeds de aanblik van een moskee in Arabische stijl.

 

Aan het eind van de judera bij de brug van San Martn en de Puerta del Cambron ligt wellicht het schitterendste voorbeeld van de isabellijnse stijl: het Monastero San Juan de los Reyes. Het gaat om het huwelijk tussen de mudéjarstijl en de flamboyante gotiek in aanzet naar de renaissance. De kerk met kloosteromgang werd opgetrokken in opdracht van de Katholieke Koningen en werd toevertrouwd aan de franciscanen. Overal zijn de insignes ‘F’ en ‘Y’ van het vorstenpaar te vinden. De versieringen in steen, die als kantwerk aandoen, zijn van de hand van de beeldhouwer Juan Guas. Van bij San Juan de los Reyes strekt zich een prachtig panorama uit over de Taag met de ‘cigarrales’, uitgestrekte olijfgaarden met witte huizen.

 

Toledo laat zich ontdekken langs de boorden van de Taag met muren, bruggen en stadspoorten (de Puerta del Cambrón, de Puerta del Sol, de Puerta Antigua de Bisagra, waardoor in 1085 Alfonso VI Toledo binnenkwam, de Puerta Nueva de Bisagra); in de gezellige straatjes met kinderkopjes als bestrating en schilderachtige balkonnetjes met smeedwerk; in de patio’s van de huizen, overblijfsels van de Moorse tijd; in gebouwen, kloosters en kerken uit verschillende periodes van de geschiedenis en de kunst, tot zelfs in de typische snuisterijen en zoetigheden als de ‘marzapán’.

 

El Greco: Portret

El Greco: Zicht Toledo

El Greco: Doornenkroning

Toledoelgrecomuseum.JPG

Toledo

Burcht

Museum

Santa Maria Blanca

Kathedraal

Kathedraal

El Greco: Espolio

El entierro del Conde

de Orgaz

El Greco: Orgaz

 

Vertrek uit Toledo.

Vlucht van Madrid naar Brussel: IB3208 – 19.50 uur – 22.10 uur.

 

 

Logement

 

We logeren hoofdzakelijk (drie nachten) in Avila in Cuatro postes.

Ditt is een hotel met een uitstekend comfort en een prachtige ligging.

https://www.cuatroposteshotel.com/

 

 

 

 

 

 

We overnachten tweemaal in Madrid in hotel Moderno aan de Puerta del Sol, dus echt in het hart van de stad

https://www.hotel-moderno.com/en/

 

 

 

 

 

Er is één overnachting in Toledo. Hier verblijven we in hotel Maria Cristina. Het is niet het meest moderne hotel, maar het voldoet op het vlak van kwaliteit en kan zeker voor één nacht onze keuze zijn.

https://www.galahotels.com/en/Hotel/spain_210/toledo_19599/maria_cristina_154618?gclid=CIP_8eK95dQCFcK87Qod0EsCyA

 

 

 

 

 

Kostprijs

 

Prijs per persoon

 

Leden

 

Voorschot

Resterend

Totaal

Enkel

475

1110

1585

Dubbel

420

980

1400

 

Niet leden

 

Voorschot

Resterend

Totaal

Enkel

485

1130

1615

Dubbel

430

1000

1430

 


 

 

Deze prijs omvat

 

­      Vluchten Brussel – Madrid – Brussel

­      Verblijf in hotel Moderno in Madrid op basis van B&B vanaf logies op 9 september tot en met ontbijt op 11 september

­      Verblijf in hotel Cuatro Postes in Avila op basis van halfpension vanaf het avondmaal op 11 september tot en met het ontbijt op 14 september

­      Verblijf in hotel Maria Cristina in Toledo op basis van halfpension vanaf het avondmaal op 14 september tot en met het ontbijt op 15 september

­      Headseats en micro Quietvox voor de ganse duur van de reis

­      Autocar Esteban Rivas volgens programma (luchthavenvervoer en transport tussen de steden)

­      Annulatieverzekering

­      1 gratis plaats in single voor de gids

-          Zes lunches

-          Twee avondmalen op 9 en 10 september

-          Dranken bij maaltijden

-          Toegangen voor musea en bezienswaardigheden vermeld in het programma

-          Verplaatsingen met openbaar vervoer in de steden

 

 

Deze prijs omvat niet

 

­     Eén vrije lunch in Madrid

­     Persoonlijke uitgaven

­     Taxivervoer naar en van de luchthaven in België

 

Vlucht

 

We vliegen met Brussels Airlines en met Iberia Airlines met volgende vluchtgegevens (uren onder licht voorbehoud):

-          Vlucht Brussel-Madrid 9/9 – SN3721 – 09u25 – 11u50

-          Vlucht Madrid-Brussel 15/9 – IB3208 – 19u50 – 22u10

 

Aanmelding

 

­     Meld je zo vlug mogelijk aan bij Luc De Vos (ldv.zwyn@skynet.be 0479/337684 09/2211589).

 

­     Uiterste inschrijvingsdatum: 1 maart.

 

­     Wil meedelen: Naam (officieel), geboortedatum, nummer identiteitskaart, adres, telefoon, email). Voor de trouwe medereizigers zijn deze gegevens bekend. Controleer voor alle zekerheid of jouw identiteitskaart nog geldig is op het moment van de reis.

 

­     Meer inlichtingen bij de voorzitter Luc De Vos (09/2211589 of 0479/337684 of ldv.zwyn@skynet.be) of bij de reisleider Irene Vander Cruyssen (dar.de.smet@skynet.be)

 

­     Wil steeds onze website volgen, waar alle documenten raadpleegbaar zijn: www.davidsfondszwijnaarde.be

 

Betaling

 

­     Wil het voorschot voor deze reis ten laatste op 1 maart storten op:

BE27 8910 1401 3173

Davidsfonds Zwijnaarde, Brouwerijstraat 27 bus 10, 9810 Eke

 

­     Het resterend bedrag verwachten we tegen 1 juli op onze rekening.

 

Annulatie

 

Wie annuleert na 1 maart verliest de helft van de waarborg (15% van de kostprijs).

Twee maanden voor de afreis wordt de annulatieverzekering in werking gesteld.

Medische attestering dient vanaf dan opgemaakt op de formulieren van de verzekeringsmaatschappij.